From September 21 to October 12, 2024 | Opening: Saturday 21 at 6 pm
Venue: Barazani Berlin - Forum Colonialism and Resistance. Spreeufer 6 | 10178 Berlin
CUSHMA: Narratives of Another Modernity is an exhibition project that recognizes and values the worldviews of indigenous communities, in this case, the Asháninka, as an alternative form of modernity. These narratives not only translate the coexistence of Indigenous communities with their environment into mythical elements but also offer a sustainable and harmonious way of life that contrasts with Western conceptions of progress and development. For the Asháninka, the forest is not merely a natural resource but a living being with which they maintain a relationship of respect and reciprocity. It is a sacred entity, with which they establish a deep and close bond, recognizing its importance not only as a source of material life but also as spiritual.
The Cushma (traditional tunic) becomes a symbol that envelops and communicates these stories, reflecting modernity from an indigenous, local, regional, and global perspective. The forest, in this sense, becomes an extension of the community itself, and its conservation is essential to preserving the balance and well-being of all forms of life that inhabit it. The Asháninka’s connection to the forest is a clear manifestation of their worldview, in which humans, animals, plants, and spirits coexist as part of an interdependent whole.
At the same time, the project offers a deep critique of colonialism and the devastation caused by modernity in Amazonian indigenous territories, exposing how the imposition of Western development models has ravaged both the natural environment and native cultures. It underscores the urgency of reconsidering and transforming practices that continue to marginalize and exploit these communities, whose respect for nature contrasts with the extractivist notions predominant in the contemporary world.
Von September 21 bis October 12, 2024 | Opening: Samstag um 18 Uhr
Venue: Barazani Berlin - Forum Colonialism and Resistance. Spreeufer 6 | 10178 Berlin
CUSHMA: Narrative einer anderen Moderne ist ein Ausstellungsprojekt, das die Weltanschauungen indigener Gemeinschaften, in diesem Fall der Asháninka, als alternative Form der Moderne erkennt und wertschätzt. Diese Narrative übersetzen nicht nur das Zusammenleben der indigenen Gemeinschaften mit ihrer Umwelt in mythische Elemente, sondern bieten auch ein nachhaltiges und harmonisches Lebensmodell, das im Gegensatz zu westlichen Vorstellungen von Fortschritt und Entwicklung steht. Für die Asháninka ist der Wald nicht nur eine natürliche Ressource, sondern ein lebendiges Wesen, mit dem sie eine Beziehung des Respekts und der Gegenseitigkeit pflegen. Es ist ein heiliges Wesen, mit dem sie eine tiefe und enge Bindung eingehen und dessen Bedeutung sie nicht nur als Quelle materiellen, sondern auch spirituellen Lebens anerkennen.
Die Cushma (traditionelles Gewand) wird zu einem Symbol, das diese Geschichten umhüllt und kommuniziert und die Moderne aus einer indigenen, lokalen, regionalen und globalen Perspektive widerspiegelt. Der Wald wird in diesem Sinne zu einer Erweiterung der Gemeinschaft selbst, und sein Erhalt ist entscheidend, um das Gleichgewicht und das Wohlbefinden aller Lebensformen zu bewahren, die in ihm leben. Die Verbindung der Asháninka zum Wald ist ein deutliches Zeichen ihrer Weltanschauung, in der Menschen, Tiere, Pflanzen und Geister als Teil eines voneinander abhängigen Ganzen zusammenleben.
Gleichzeitig bietet das Projekt eine tiefe Kritik am Kolonialismus und an der Zerstörung, die die Moderne in den indigenen Gebieten des Amazonas angerichtet hat. Es zeigt auf, wie die Durchsetzung westlicher Entwicklungsmodelle sowohl die natürliche Umwelt als auch die indigenen Kulturen verwüstet hat. Es unterstreicht die Dringlichkeit, Praktiken zu überdenken und zu verändern, die diese Gemeinschaften weiterhin marginalisieren und ausbeuten, deren Respekt vor der Natur im Gegensatz zu den extraktivistischen Vorstellungen steht, die in der heutigen Welt vorherrschen.
Participating Artists of the CUSHMA Project
Marino Samaniego, Lisbeth Samaniego Pascual, Lourdes Sixto Andres, Lincoln de La Cruz Llantoy, Maribel Samaniego Arroyo, Victoria Arroyo Samaniego, Berenice Rodríguez Samaniego, Magdalena Samaniego Pérez, Zoila Samaniego Pérez, Miriam Samaniego Pascual, Sharol Samaniego Pascual, Ana Caleb Yumanga, Marino Samaniego Domingo, Eusebio Smaaniego Pérez, Alfredo Caleb Samaniego, Carmen Shimilba Yumanga, Alfredo Javier Martínez Carrera
Projekt gefördert von
From September 21 to October 12, 2024 | Opening: Saturday 21 at 6 pm
Venue: Barazani Berlin - Forum Colonialism and Resistance. Spreeufer 6 | 10178 Berlin
CUSHMA: Narratives of Another Modernity is an exhibition project that recognizes and values the worldviews of indigenous communities, in this case, the Asháninka, as an alternative form of modernity. These narratives not only translate the coexistence of Indigenous communities with their environment into mythical elements but also offer a sustainable and harmonious way of life that contrasts with Western conceptions of progress and development. For the Asháninka, the forest is not merely a natural resource but a living being with which they maintain a relationship of respect and reciprocity. It is a sacred entity, with which they establish a deep and close bond, recognizing its importance not only as a source of material life but also as spiritual.
The Cushma (traditional tunic) becomes a symbol that envelops and communicates these stories, reflecting modernity from an indigenous, local, regional, and global perspective. The forest, in this sense, becomes an extension of the community itself, and its conservation is essential to preserving the balance and well-being of all forms of life that inhabit it. The Asháninka’s connection to the forest is a clear manifestation of their worldview, in which humans, animals, plants, and spirits coexist as part of an interdependent whole.
At the same time, the project offers a deep critique of colonialism and the devastation caused by modernity in Amazonian indigenous territories, exposing how the imposition of Western development models has ravaged both the natural environment and native cultures. It underscores the urgency of reconsidering and transforming practices that continue to marginalize and exploit these communities, whose respect for nature contrasts with the extractivist notions predominant in the contemporary world.